Wednesday, January 7, 2015

Kuih koleh kacang

Selamat tahun baru. ...azam saya tahun ni nak jadi lebih proaktif utk update blog hehehe .. 

Jadi hari ni saya nak share resepi kuih koleh kacang yang pada hemat saya sgt la sedap .... resepi ni saya dapat dari jiran saya yang memang ambil tempahan jualan kuih-muih melayu ....

Kuih koleh kacang
(A)
400ml santan pekat (Kara)
150ml air
1/4 sk garam

(B)
200g tpg kacang hijau
50g tpg gandum
750ml air

(C)
350g gula merah
50g gula pasir
100 ml air

(D)
1 1/2 cawan pati santan pekat
Secubit garam

Cara:
1-masak (C) hingga larut dan sejukkan
2-masak (D) hingga jadi tahi minyak dan tinggalkan 2 sudu besar minyak di periuk
3-sebatikan (B) biarkan selama 2 jam
4-satukan (A) (B) & (C) gaul rata dan tapis.tuang kedalam periuk yg berisi minyak dari tahi minyak tadi.
5-masak hingga kental dan tuangkan kedalam loyang 9" x 9" x3"...sejukkan sebelum potong ...

Selamat mencuba ..

2 comments:

~jeet~ said...

terima kasih share recipe, baru nak buka blog balik :)

kena update shopping list beli tepung kacang hijau bila balik malaysia ni!!

Cake2u said...

My pleasure jeet... K.nurul baru jumpa apps boleh update blog via my cokia android hehehe tu yg semangat nak update ...bila jeet blk ? Kot2 boleh jumpa di klia