Wednesday, December 2, 2015

Mushroom Soup yang super sedap dan simple.

Assalamualaikum semua ..

Saya nak share resepi simple sup cendawan yang sedap.Sup cendawan dah jadi kegemaran anak-anak soleh dan solehah saya dan boleh di katakan saya akan buat 2 kali dalam sebulan (^_^).

Sup Cendawan berkrim
oleh: Nurul,Cake2u

bahan-bahan
10 biji cendawan butang - cincang kasar
1 biji bawang holland - cincang dadu
2 ulas bawang putih - cincang kasar
3 sb butter
1 kiub pati ayam ( saya guna brand knorr tanpa msg)
2 cawan air
2 sb tepung gandum
1/2 cawan krim / susu cair
sedikit daun parsley kering
sedikit lada hitam-jika suka

Cara-cara
1.Panaskan periuk dan masukkan butter,kemudian tumis bawang putih dan bawang besar hingga layu dan naik bau.
2.masukkan cendawan dan masak dalam 3 minit hingga cendawan nampak layu dan berbau wangi.Masukkan tepung gandum dan kacau mesra.
3.Masukkan pula air dan kiub pati ayam,masak hingga mengegelegak.tutup api dan biarkan sedikit suam dan kemudian kisar halus sup tadi.
Masukkan semula sup kedalam periuk dan campurkan susu cair atau krim masakan dan daun parsley kering.Masak hingga pekat.
Boleh tambahkan serbuk lada hitam jika suka.

nota:Tambahkan air jika sup pekat sangat atau kalau cair ,masak hingga mencapai tahap kepekatan yg di sukai

Gambar di bawah ni hasil lebihan sup yang saya campur dengan pasta dan saya campur dengan sosej rebus dan taburkan dengan parmesan cheese.Ni mmg favorite meal anak-anak saya selain dari cicah dengan roti.






1 comment:

RAmli Bin Baba said...

Wasalam,
Ramli Nampa simple taping bunk began,
Bole x resepi cendawan Knorsedikit Ramuan