Thursday, December 13, 2012

Macarons -Step by step

  Mint Tea Macarons with Chocolate Ganache Filling
 
Saya tak lah pandai sangai buat Macarons ni tapi saya ada dapat email tanyakan cara-cara dan tips untuk buat Macarons...Jadi di sini saya kongsikan cara saya menghasilkan cik Macs ni dan kredit harus diberi kepada The Kitchen Guardian kerana selalu berkongsi tips dan panduan yang sangat berguna kepada saya....Terima Kasih ya Kak Yani a.k.a KG
 
Mint Tea Macarons dan Rose Macarons
 

Mint Tea Macarons
Bahan-bahan: Olahan dari Jill Collona
75g telur putih ( simpan dalam fridge selama 3 hari-keluarkan biarkan ia pada suhu bilik)
40g gula kaster
90g serbuk badam
125g gula ising
1 sachet Mint tea

cara-cara:
1.Kisar serbuk badam bersama gula ising dan juga serbuk teh-ayak (saya tak pernah ayak adunan yang telah dikisar.)

2.Kemudian mula pukul telur dengan speed 1 sehingga menjadi seperti buih sabun halus.

3. Pada peringkat ini, mula masukkan gula kaster sedikit2 (3 kali masuk).
 
4. Selepas selesai masukkan gula caster, naikkan kepada speed tinggi. Pukul telur sehingga terhasilnya bentuk hard beak pada pemukul mixer dan telur pada mangkuk tidak jatuh apabila mangkuk diterbalikkan seperti gambar di bawah.


 
5. Masukkan pewarna dan guna speed 1 untuk sebatikan.(saya guna wilton Gel colour)
 

 
6. Campurkan mixture gula dan badam ke dalam telur secara berperingkat (2 kali masuk).Sebatikan serbuk badam dengan telur putih dengan menggunakan spatula plastik.
 
7. Macaronage: kaup adunan dari bawah dan tekan ke disekeliling mangkuk-ini untuk keluarkan oksigen dari telur putih

8.Kemudian kaup  balik aduanan dari keliling mangkuk seperti gambar di bawah.

9.Buat beberapa kali step 7 - 8 sehingga mendapat kelikatan seperti aduna kek dimana bila kita angkat adunan dengan spatula ia akan turun seperti konsistensi ribbon .(jangan terlebih kacau sebab nanti adunan akan jadi terlalu cair)

10. Masukkan adunan kedalam piping beg

11. Paipkan adunan pada dulang berlapik kertas kek. Saiz bulatan 3.5 cm, boleh dapat 40 -45 biji keping.Kemudian hentakkan dulang pada permukaan yang rata-ini akan menolong macarons mendapat bentuk bulat dan menghilangkan "air bubles" yg terperangkap di permukaan shell.


 
12. Biarkan kering 40-45 mint.Nak tau kering ke tidak cuba sentuh permukaan shell kalau tak melekat di jari maknanya ia dah sedia untuk di bakar.

13. Selepas dah kering permukaan shell mula buka oven dan panaskan oven terlebih dahulu pada suhu 150 celsius  dan bakar selama 10 minit-15minit (masa pembakaran mungkin berbeza krn sebenarnya bergantung kepada model oven. Saya gunakan fan force method dimana saya panaskan oven pada 150C dan bila hendak bakar saya turunkan suhu kepada 130C

14. Biarkan macaron sejuk dan baru asingkan daripada dulang. Kalau tidak pecah nanti.sedia untuk dihiaskan dengan filling .
 
Selamat Mencuba.

 

No comments: