Friday, June 14, 2013

Japanese Strawberry Shortcake

Dah lama saya teringin nak makan Japanese Strawberry Shortcake(JSS) tapi tak terbuat-buat...
sebelum ni pernah makan JSS kat sebuah cafe kat Bukit Bintang, maaf saya lupa la pulak nama cafe tu-adeh nampak sgt dah tua...sedap tapi sepotong RM9.50 ...tu yg membuat saya berkobar-kobar nak buat sendiri...dan hari ni lepas Subuh saya dah tercongok kat dapur buat sponge cake...pukul 7 pagi semua selesai ...yess kek dah siap...and lepas lunch tadi saya pun mula mendeco kek...semangat betul


 
Resepi saya ambil dari lafujimama
Memang berbaloi cuba resepi ...sedap ...
Untuk filling saya guna diary whipping cream dan untuk topping saya pakai non-diary whipping cream...ni kes diary whipping cream ada sikit ja ....
 
Japanese Strawberry Shortcake
Sumber: Lafujimama
 
Kek span
4 biji telur gred A -Asingkan telur putih dan kuning
120g gula kaster
3 sb susu- suhu bilik
1/2 st esen vanilla
120g tpg kek-ayak
22g mentega - cairkan
 
** filling dan topping serta buah strawberri secukupnya
 
Cara:
1-Panaskan oven pada 180C- griskan loyang 8" dan letakkan baking paper pada dasar loyang
2-Masukkan 1/2 gula dalam telur putih dan pukul sampai bertanduk
3-Dalam bekas lain pukul telur kuning dgn lebihan gula sehingga gebu dan kembang
4-Masukkan 1/3 adunan putih telur kedalam adunan kuning telur dan kaup balik dgn spatula hingga rata
5-Masukkan semua baki adunan putih teluh kedalam adunan kuning telur dan ratakan secara kaup balik hingga semuanya bergaul sempurna
6-Masukkan tpg berselang seli dgn susu dimana dimula dgn tpg dan diakhiri dgn tpg juga.Tambahkan esen vanilla
7-Akhir sekali masukkan mentega cair dan kaup balik hingga adunan bergaul sebati.
8-Tuang adunan kedalam loyang dan bakar selama 25-30 minit.
9-Segera keluarkan kek dari oven dan terbalikkan atas redai dan keluarkan loyang segera-sejukkan kek.
 
Stabilized Whipped cream filling
1 st gelatin
4 st air
1 cawan whipping cream diary - 200ml
1/4 cawan gula icing-ayak
1/2 st esen vanilla
 
Cara:
1-Letakkan air dalam mangkuk taburkan gelatin pada permukaan air dan biarkan selama 5 minit.jgn kacau-saya panaskan gelatin dalam microwave selama 15 saat.biarkan ia sejuk
2-Dalam mangkuk adunan(mangkuk serta pemukul di letakkan dalam fridge selama 20 minit bagi sejuk) campurkan whipping cream,gula icing dan vanilla-pukul hingga sedikit kental.Kemudian perlahankan kelajuan,masukkan gelatin sedikit demi sedikit kedalam adunan.Kemudian pukul pada speed ringgi hingga kental.
 
***putar juga non diari whipping cream sebanyak 250ml hingga kental.-ini untuk frosting
 
Untuk Melapis dan hias:
1-Potong kek kpd 3 bhgn
2-sapukan stabilized whipping cream dan atur buah strawberry dan letak lapin kedua kek dan ulang langkah tadi hingga habis.
3-Hias kek dgn non diary whipping cream.
 
Selamat mencuba :)

No comments: