Saturday, December 5, 2015

Sourdough Tortillas


Hi semua...

Dalam post ni saya nak share resepi membuat tortilla versi sourdough (SD).
Untuk cara membuat SD starter sila refer di sini

Saya selalu membuat tortilla tapi versi biasa dimana tiada SD starter di gunakan di dalam resepi yang saya buat sebelum ini.Ini merupakan kali pertama saya mencuba membuat tortilla dengan mencampurkan SD starter dan hasilnya roti tortilla menjadi lebih lembut dan rasa saling tak tumpah macam yang kita beli di kedai dan walaupun hari ke 3 ia masih kekal lembut...Yeayyy.

Resepi ni menghasilkan 12 keping tortilla dan selalunya saya akan simpan didalam ziplock bag dan letak di dalam fridge dan ia dapat bertahan selama seminggu.Bila nak guna cuma panaskan sebentar di atas skillet atau non stick pan dan ia akan kembali lembut.

Sourdough Tortilla
oleh : Nurul,cake2u

Bahan-bahan
(A)
1 cawan SD starter

(B)
3 cawan tepung gandum
2 sk garam
1 sk baking powder

(C)
2 sb butter-suhu bilik
2 sb lemak sayuran-shortening.

(D)
1/2 - 1 cawan air suam.

Cara-cara.
1.Campur kan B dalam mangkuk besar dan gaul mesra.
2.Masukkan C dan gaul hingga menjadi macam serbuk roti dan masukkan A, gaul rata.
3.Akhir sekali masukkan air sedikit demi sedikit hingga adunan menjadi doh yang tidak melekat di tangan( tak perlu guna keseluruhan air).Uli sekejap dan bahagikan doh kepada 12 bahagian dan bulatkan setiap satu.Rehatkan doh selama 30 minit.
4.Panaskan skillet atau non stick pan dengan api yg sederhana .Ambil sebiji doh kecil tadi dan canaikan bulat nipis dan letakkan di atas skillet.Selepas beberapa ketika tortilla akan mengelembong dan balikkan dan biat dalam 30 saat atau hingga masak.Angkat dan letakkan di dalam pinggan dan tutup dengan tuala dapur yg bersih untuk mengekalkan kelembapan roti.Buat hingga habis semua adunan.

Gambar di bawah adalah tortilla pizza yang saya buat untuk anak-anak saya.Mereka amat gemarkan tortilla pizza sebab bila di bakar tortilla akan menjadi ranggup dan laju saja mereka makan.


Ada banyak cara untuk menikmati tortilla ni samada di buat wraps ,Quesadillas atau sebagai flatbread dan juga pizza....terpulang kepada anda.

Selamat mencuba

2 comments:

Anonymous said...

kak, kalau nak guna resipi akak ni tp x nak guna SD starter tu boleh x? dan kalau boleh mcm mana cara nak ganti SD starter tu, pakai yeast biasa boleh ke?

diela said...

Sis, x buat kls utk roti sourdough ke?