Monday, October 29, 2012

Biskut Kelapa Mentega


Biskut yang sangat mudah dan senang.Saya buat untuk snek Umar ....dan dia sangat suka cookies ni,sekejap ja dalam masa 3 hari dah habis dia makan.Biskut ni ada rasa-rasa macam Danish Butter Cookies dan saya ambil resepi dari majalah Sedap ....memang sedap he..he..
 
 
Bahan-Bahan
200g mentega tawar
100g gula icing
1/4 sk garam
1 biji kuning telur
50g kelapa kering segera(dikisar halus)
250g tepung gandum-ayak( saya guna tepung Red Rose-hasilnya biskut jadi lebih ranggup)
1 biji kuning telur -untuk sapuan
sedikit kelapa kering untuk hiasan
 
Cara-cara:
1.Pukul Mentega,gula icing dan garam hingga lembut dan mesra
2.Masukkan kuning telur.pukul rata
3.masukkan kelapa kering.kacau rata,kemudian masukkan pula tpg red rose/gandum dan kacau rata.Adunan sangat lembut...saya letak adunan atas baking paper dan gulung kemas jadu bentuk oblong dan saya masukkan dalam fridge selama 1 jam.
4.Setelah  keras saya potong adunan tadi dgn ketebalan1/2cm
5.Susun diatas loyang yg dilapisi dgn baking paper.Sapukan kuning telur dan tabur kelapa kering
6.Bakar selama 25 -30 minit pada suhu 150C atau sehingga masak.


No comments: