Wednesday, September 2, 2015

Basic Sourdough Bread


Assalamualaikum.... (^_^)

Semalam Saya sudah share cara membuat Sourdough Starter dan hari ini saya nak share resepi Basic Sourdough Bread atau roti asas sourdough.Resepi ni dari buku 'Bread revolution' dari Duncan Glendinning dan Patrick Ryan.

Basic Sourdough Bread
Bahan-Bahan
500g tepung roti
400g sourdough starter(1 1/2 cawan)
250ml air
2-3 sk garam
1 sk gula

Cara:
1.Campurkan semua bahan di dalam mangkuk dan kacau rata.
2.terbalikkan mangkuk ke atas counter top atau permukaan yang bersih dan mula menguli selama 10 minit sehingga elastik dan licin.(saya masukkan semua didalam mixer KA saya...cuma saya uli dengan tangan di penhujung proses)
3.Bulatkan doh dan letakkan didalam mangkuk yng telah di sapu dgn minyak zaitun dan tutup mangkuk dengan kain lembab.Biarkan ia naik....akan mengambil masa 2 ke 3 jam.Doh akan naik tapi tidak naik sehebat macam kita guna yis komersial.
4.Tumbuk doh untuk keluarkan angin.Bentukkan dalam 2 buku roti- boleh bentuk kan ikut kreativiti masing-masing-Mcam saya saya letak 1 doh dalam bakul Banetton dan satu lagi saya bentukkan lonjong.Biarkan doh yang di bentuk tadi naik-akan ambil masa 2 - 3 jam atau sehingga naik separuh tak perlu sekali ganda macam kita buat roti yg biasa.Sebelum bakar doh , taburkan tepung di atas permukaan doh roti dan  hiriskan bahagian atasnya untuk keluarkan lebihan gas dan ia juga akan membentuk corak yang cantik di permukaan roti. 
5.Panaskan oven pada suhu 220C dan bakar roti selama 35 ke 40 minit atau sehingga kerak yg cantik terbentuk.

Hasil carian imej untuk banneton basket

Banetton basket yang saya guna-picture dari google

Nota:untuk mendapatkan kerak yang cantik,semasa meletakkan roti didalam oven letakkan juga beberapa ais kiub di bawah tray roti ...ais kiub akan membentuk stim di dalam oven dan seterusnya membantu menghasilkan kerak yg cantik dan roti yg ranggup.

Lebihan starter boleh di simpan dan perlu beri ia makan- boleh refer di sini untuk cara memberi ia makan.

Selamat memcuba.

No comments: