Monday, September 28, 2015

Bread Bowl dengan Sup jagung yang sedap


Assalamualaikum dan hi semua (^_^).

Semalam untuk dinner saya ada buat Bread Bowl atau roti mangkuk dan alhamdullilah hidangan ni menepati citarasa saya sekeluarga.Saya letak filling sup jagung serta salami dan telur di atasnya dan bakar sekejap sehingga telur separa masak.Oh sungguh sedap.

Resepi saya ambil dari Buku roti yang kedua dari blogger kesukaan saya iaitu Yani DecoChoco ,Buku bertajuk 'Jom Berjimat Membuat Roti dan Ban' memang berbaloi untuk di miliki dengan harga cuma RM9.90 tapi padat dengan resepi-resepi yang lazat dan menarik.Thumbs up untuk Yani.Untuk makluman saya belajar membuat roti pun di sebabkan myresepi.com di mana pada masa awal-awal myresepi.com di wujudkan Yani memang penyumbang tetap dan resepi-resepi roti dari beliau memang terbaik dan dari situ saya belajar teknik dan cara membuat roti.



Resepi asal menghasilkan 8 biji bread bowl tapi saya hanya buat separuh dari adunan dan mendapat cuma 4 biji sahaja,sesuai la untuk keluarga kecil kami untuk sekali makan. Dan pada sesiapa yang nak buat banyak ,gandakan resepi ya.

Bread Bowl
Sumber: Buku'Jom Berjimat Membuat Roti dan Ban' Norhayani Mohd Noor.
menghasilkan 4 biji bread bowl

(A)
150g tepung roti
1 sb gula
1/4 sk garam

(B)
1/2 sk yeast segera
90ml air
1 1/2 sb minyak zaitun.

Cara:
1.Campur semua bahan A di dalam mangkuk pengadun dan gaul mesra.
2.Masukkkan bahan-bahan B dan uli hingga licin dan elastik.
3.Bulatkan doh dan masukkan dalam mangkuk bersih dan tutup permukaan mangkuk dengan tuala bersih dan biarkan naik sekali ganda.
4.Tekan doh utk keluarkan angin dan bahagikan kepada 4 bahagian dalam 65 g setiap satu.
5.rehatkan doh dan biar kan naik sekali ganda.
6.Bakar roti pada suhu 180C selama 12 ke 15 minit.
7.Setelah masak,sejukkan roti dan potong sedikit di bahagian atas roti dan korek isi roti supaya ada lubang untuk isi sup di dalamnya,


Sup Jagung simple
bahan-bahan
2 biji isi jagung
1 batang carrot-di potong dadu
1 biji bawang besar-cincang dadu
1 ulas bawang putih-cincang halus
1 kiub pati ayam tanpa msg
1 liter air
1/2 cawan susu rendah lemak
2 sb mentega

Cara-cara:
1.Panas periuk dan letakkan mentega-biar cair dan tumis bawang besar hingga layu dan kemudian masukkan jagung,carrot,kiub ayam,air .Masak hingga carrot dan jagung empuk.
2.Puri kan sup tadi dan masukkan semula sup ke dalam periuk dan masukkan sekali susu rendah lemak.masak hingga mengelegak,Taburkan lada hitam dan daun parsley semasa menghidang.

No comments: