Saturday, September 26, 2015

Laksa Kuala Perlis yang simple tapi sedap


Hi semua (^_^)..

Rasanya ramai yang suka makan laksa kan? Dan laksa pula di Malaysia ada bermacam-macam jenis seperti laksa Penang,laksa Kuala ketil, laksa terengganu, laksam, laksa kelantan , laksa sarawak dan laksa Kuala Perlis atau orang utara panggil laksa kola perelih hehehe.

Jadi hari ni saya nak share resepi laksa Kuala Perlis yang simple dan semestinya sedap.Kalau versi yang original laksa KP ni di buat sendiri dari tepung beras dan rasanya tentulah lagi umph... tapi sebab nama pun resepi simple maka saya guna laksa kering biasa saja.

Laksa Kuala Perlis
Sumber:Nurul  cake2u

Bahan untuk Kuah:
10 ekor ikan sardin /kembung / selar( saya guna ikan sardin)
1 tin besar sardin cap ayambrand(hancurkan kasar bersama sos)
8 keping asam keping
sedikit daun kesom
1 btg bunga kantan
garam secukup rasa
air

Bahan kisar
10 tangkai cili kering-di rendam*
3 biji bawang besar*
2 sb belacan*

Bahan-bahan lain
sebungkus laksa-rendam selama 2 jam dan rebus hingga masak
daun selom
timun
bawang
telur rebus 
cili potong.

cara-cara:
1.Rebus ikan hingga masak.Simpan air rebusan dan tapis air rebusan ikan dan masukkan dalam periuk sederhana besar.Asingkan isi kan dan tulang.Mesin isi ikan dengan sedikit air dan masukkan kedalam air rebusan tadi.Kemudian kisat tulang ikan bersama sedikit air dan tapis tualnag ikan dan masukkan air tapisan tulang tadi kedalam periuk yang sama.
2.Masukkan bahan kisar ,sardin dalam tin yg di hancurkan,daun kesum,asam keping,bunga kantan yg di belah 2, dan tambah air mengikut kelikatan yang di sukai-jagn cair atau pekat sangat.Masak hingga mendidih dan rasakan dengan garam.

cara menghidang:
masukkan laksa di dalam mangkuk,letakkan ulam-ulaman yang di potong halus,telur rebus dan letakkan kuah laksa.Sedap di makan bersama perahan limau dan kicap manis.


Saya buat foor art bentuk Totoro untuk anak pada keesokkan hari nya sebab laksa masih ada tapi kuah dah habis.Jadi saya hanya gorengkan laksa tadi bersama sedikit minyak bawang,letak kicap manis dan taburan bawang putih goreng hingga mesra.Details totoro di perbuat dari slice cheese dan nori.Dan rasa laksa goreng ni seakan-akan udon goreng...anak-anak saya kata sedap hehehe.

No comments: