Friday, September 4, 2015

Burger Doraemon


Semalam Saya buatkan Burger Ayam versi Doraemon untuk Umar Dan Aishah.Roti burger di perbuat dari Roti Arab yang Jiran sebelah rumah bagi.Saya kecilkan roti arab tersebut dengan memotong dengan cutter bulat dan saya hiaskan dengan slice cheese,nori dancapsicum untuk hidung doraemon.Anak-anak saya tak minat pun cerita Doraemon ni ..tengok pun tak pernah tapi mak depa yang sangat teruja dan masih layan cerita Doraemon sampai sekarang hehehe.

Ok di sini saya nak share resepi kepingan Ayam untuk burger.Resepi ni dari adaptasi resepi kawan instagram saya iaitu kak Era iaitu Thai Chiken Balls atau bebola ayam thai.

Chicken patties atau kepingan burger ayam
500g cincangan isi ayam
3 batang daun bawang-cincang halus
1 biji carrot-parut halus
1 sb sos tomato
1 sb sos chili thai
2 sb tepung jagung
1 cawan serbuk roti/panko
sedikit minyak untuk grilling.

1.Campurkan semua bahan kecuali minyak.Bentukkan bulat2 sebesar bola tennis dan leper kan.Buar hingga habis.dan letakkan di atas clig wrap dan sejukkan dalam fridge selam 1 jam sebelum grill.
2.Keluarkan dari fridge dan grill kepingan ayam hingga masak.
3.Sapu roti dengan mayonis dan butter ..letakkan daun salad timun dan kepingan ayam tutup dengan roti untuk membentuk burger.