Friday, September 11, 2015

Thomas Bento Packs dan bagaimana membuat deco sheet untuk hiasan bento


Assalamulaikum semua (^__^)

9.09.2009 yang lalu lahir lah seorang putera kebangaan saya dan suami.Anak yang kami amat dambakan kerana selama 5 tahun berkahwin macam-macam usaha saya dan suami lakukan untuk mendapat zuriat  dan akhir nya dia muncul membawa kegembiraan dan kebahagiaan buat kami berdua.Dan pada 9.09.2015 genaplah 6 tahun umur anakanda kami yang tercinta,Selamat Hari Jadi Umar Bin Mohamad Sufian ...mak dan ayah sayang Umar dan semoga Umar membesar menjadi anak yang Soleh serta menjadi abang yang terbaik untuk adik Aishah dan Hana.

Jadi pada hari jadi Umar dua hari lepas saya buat kan bento packs dengan tema Thomas untuk di beri kepada rakan-rakan Umar di Pra Sekolah.Ke semua sekali 27 packs....huhuhu rasa nak pengsan buat semua ni...tapi bila Umar tersenyum gembira melihat hasil yang saya buat, penat tu terus hilang.

Untuk bento pack ni saya sediakan Daouble Choc Muffin ,Baked Macaroni and Cheese dan Icebox cookies(resepi cookies saya akan share pada next post ya).

Di sini saya nak share cara membuat deco sheet dan saya buat muka Thomas dari deco sheet tersebut dan saya hiaskan di atas Macaroni and cheese .

Selama ni saya tercari-cari resepi deco sheet seperti bento-bento masters yang berniaga bento packs dari negara jiran kita iaitu di Indonesia.Dari apa yang saya perhatikan dan baca mereka membuat deco sheet dari campuran telur,tepung dan susu tapi malangnya tiada resepi yang saya jumpa atau pun di share di blog mereka.Tapi saya faham mereka berniaga so tentulah resepi tersebut tidak di kongsi.Ada juga di antara mereka telah keluarkan buku-buu bento mereka sendiri tapi malangnya hanya untuk pasaran di sana sahaja....Insyallah kalau saya ke Jakarta saya akan ke toko-toko buku di sana untuk cari sebanyak mungkin buku-buku bento (^_^).

Maka dari situ saya berekperimen dan akhirnya saya boleh katakan saya telah berjumpa dengan deco sheet yang saya inginkan tu.So di sini saya kongsi pada yang ingin memcuba membuatnya. Bayangkan deco sheet ni sebagai kepingan 'fondant' yang kita guna untuk hias cake ya... 




Hasil dari deco sheet.

Deco Sheet untuk Bento
Oleh:Nurul Cake2u

Bahan-Bahan
3 biji telur
500 ml bancuhan susu tepung @ susu segar
250g tepung gandum
1/2 sk garam
1/2 esen vanilla

cara:
1.Satukan semua bahan di dalam bekas dan kacau rata
2.Masukkan dalam blender dan kisar hingga halus mulus.
3.panaskan kuali leper atau non stick pan
4.Untuk Thomas ni saya bahagikan kepada 3 bahagian adunan di mana untuk di warnakan.Untuk warna biru saya guna 3/5 bahagian, untuk warna kelabu 1 1/2 bahagian dan warna asal 1/2 bahagian.
5.kecilkan api,oles dengan sedikit minyak dan ambil sesenduk warna biru ,tuangkan di atas kuali dan biarkan ia masak sepenuhnya macam kita buat crepe.Adunan tidak perlu di terbalikkan.Apabila ermukaan sudah kering terus angkat dan buat hingga semua adunan selesai.Sejukkan.

Nota:
untuk lekaktkan nori pada deco sheet gunakan mayonis sebagai gam.Dan anda boleh warnakan deco sheet ni dengan warna kegemaran dan rancang dulu hiasan yang bagaimana anda nak buat then baru warnakan.

Selamat mencuba (^__^) ...

2 comments:

Lelord said...

Wowww tq share resepi kak nurul

Intan Khairy said...

Tq sis share resipi tu. Apppriciate